اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری سایت

اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری سایت

تجربه کاربری (UX) تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات، محصولات و … را شامل می شود. طراحی تجربه کاربری در اصل یک مفهوم غیر دیجیتال است، اما به طور عمده در حوزه ی دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود.

۱. انتظار زیاد از کاربران سایت

طراحان افراد منطقی هستند و مدت زمان زیادی را با رابط های کاربری سر و کله می زنند. آن ها در این زمینه دانش شهودی زیادی دارند و خوب می دانند در دنیای وب آیکون ها و نمادهای مختلف چه نقشی را ایفا می کنند. آن ها در اکثر موارد، و همچنین در مواردی که طراحی تجربه کاربری سایت ضعیف است، به خودشان می گویند اینکه خیلی واضح است! و دقیقا مشکل همینجاست! این نکات برای یک طراح (به دلیل اطلاعاتی که به واسطه ی حرفه اش دارد) امری واضح به نظر می رسد، اما برای یک کاربر عام این طور نیست.

طراحان سایت فکر می کنند که:

  • کاربر از کنترل ها آگاهی دارد.
  • کاربر آیکون ها، نمادها و لوگوها را می شناسد و مفهومش را درک می کند.
  • کاربر تمام تمرکز و حواسش را به وب سایت ما می دهد.
  • کاربر دستورالعمل های سایت ما را می خواند و …

مشکل این جاست که این فروض طراحان سایت که فرض های منطقی نیز به نظر می رسند در بسیاری از مواقع واقعیت ندارند. برخی از کاربران برای اولین بار آیکون ها و نمادها را می بینند، برخی از آن ها دستورالعمل ها را نادیده می گیرند، بسیاری تصاویر را گیج کننده می دانند و با نوشته راحت ترند و … . این مسائل باعث می شوند که در بسیاری از موارد فرض های طراحان سایت با واقعیت متفاوت باشد و در نتیجه ی آن، تجربه ی کاربری سایت مطلوب نخواهد بود.

۲. طراحی برای همه ی کاربران

“سایت را برای کاربر طراحی کن” توصیه ایی است که همیشه مانند پتک بر سر طراحان سایت کوبیده می شود. همیشه به طراحان سایت توصیه می شود که بر روی نیازهای کاربران تمرکز کنند و برای آن ها طراحی کنند. کاربر با مخاطب هدف تفاوت دارد و بسیاری از کاربران سایت شما، کاربران مورد نیاز شما نیستند. برای مثال گوگل را در نظر بگیرید، گوگل تمرکز اصلی خود را بر روی جستجوگرها می گذارد، کاربرانی که در گوکل به جستجو می پردازند، اما آیا این ها تنها کسانی هستند که از گوگل استفاده می کنند؟ خیر!

۳. استفاده نامناسب از اصطکاک در طراحی سایت

اصطکاک (Friction) مقاومتی است که در هر مرحله از فرآیندهای سایت شما ایجاد می شود. اکثر طراحان اعتقاد دارند که ایجاد اصطکاک برای کاربر بد است. 

۴. طراحی کردن سایتی که مشتری می خواهد

طراحی تجربه کاربری سایت به طور صحیح به شهامت زیادی نیاز دارد، همچنین برای طراحی تجربه کاربری به شناسایی درست هدف نیازمندیم. حال مشکلی که پیش می آید آن است که رئیس شما، مشتری، هیئت مدیره یا … چیزی را از شما می خواهد که می دانید اشتباه است و نتیجه ی مطلوبی در طراحی ندارد.

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : fns4565
تاریخ : چهار شنبه 12 تير 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: